Interpelacja nr 11126
Interpelacja w sprawie zmiany postanowień rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy
Interpelacjaz odpowiedziąwpłynęło 22.07.2025
Autorzy
- Sławomir ĆwikCentrum
- Piotr GórnikiewiczPL2050
- Bożenna HołowniaPL2050
- Joanna Muchaniez.
- Maja Ewa NowakPL2050
- Ewa SchädlerPL2050
- Ewa SzymanowskaCentrum
- Wioleta TomczakPL2050
- Kamil WnukPL2050
- Paweł Zalewskiniez.
Adresat: minister finansów
Adresat: minister infrastruktury
Treść
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy ostatni raz zostało zmienione w zakresie postanowień § 2 rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 stycznia 2023 r. Zostały one wydane w oparciu o postanowienia art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Zgodnie z delegacją ustawową minister infrastruktury w porozumieniu z ministrem finansów określa w drodze rozporządzenia warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów, uwzględniając m.in. rodzaj pojazdu mechanicznego.
W § 2 przywołanego powyżej rozporządzenia określone są jednolite stawki dla motocykli i motorowerów, natomiast w przypadku pojazdów samochodowych stawka zależy od pojemności skokowej silnika. Rozróżnienie to co do zasady jest właściwe ze względu na to, że zasadne jest oczekiwanie, że silniki o małej pojemności montowane są do mniejszych pojazdów, które są tańsze w zakupie i eksploatacji i zużywają mniej paliwa, co powoduje, że niższa stawka jest uzasadniona.
Jednakże rozporządzenie z 2002 r. było dotychczas zmieniane tylko w zakresie stawki maksymalnej, która jest zwracana pracownikowi za kilometr przebiegu samochodem prywatnym do celów służbowych. Nadal jednak z rozporządzenia wynika, że pracodawca może zwrócić pracownikowi na podstawie rozporządzenia jedynie koszty używania pojazdów spalinowych, ponieważ samochód musi mieć silnik spalinowy, skoro stawka jest uzależniona od pojemności skokowej.
Rozporządzenie nie uwzględnia rozwoju elektromobilności i silników zasilanych paliwami alternatywnymi – oparcie się na pojemności skokowej silnika zawęża stosowanie rozporządzenia tylko do pojazdów z silnikami spalinowymi.
Z tego względu konieczne jest wydanie nowego rozporządzenia, które określi maksymalną stawkę za używanie przez pracownika samochodu niebędącego własnością pracodawcy zasilanego paliwami alternatywnymi, w szczególności samochodów elektrycznych. Zasadne byłoby ewentualne wyszczególnienie także samochodów z napędem hybrydowym, gdzie sama pojemność skokowa silnika może być niewspółmierna do całościowych kosztów eksploatacji pojazdu.
Ujęcie w rozporządzeniu pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, którymi dzisiaj są przede wszystkim pojazdy elektryczne, zapewni zarówno pracodawcom, jak i pracownikom pewność i bezpieczeństwo w zakresie rozliczeń podatkowych (nie będą oparte o wyjaśnienia i interpretacje jak dzisiaj), ale także pozwoli na dalszy rozwój elektromobilności w Polsce.
Odpowiedzi
Podsekretarz stanu Jurand Drop, 28.07.2025
Odpowiedź w pliku (PDF): i11126-o1.pdf (PDF)
Sekretarz stanu Stanisław Bukowiec, 14.08.2025
Odpowiedź w pliku (PDF): i11126-o2.pdf (PDF)
Pismo na sejm.gov.pl (otwiera się w nowej karcie)
Szczegóły pisma
- Wysłano
- 24.07.2025
- Wysłano do adresata
- minister finansów: 24.07.2025
- Wysłano do adresata
- minister infrastruktury: 24.07.2025
Skąd są te dane?
Źródło: System Informacyjny Sejmu, stan danych: 08.10.2026 08:05
Zdjęcie: fot. Kancelaria Sejmu
